sobota, 22 października 2011

Gruzja to nie moja bajka.


Nie zapałałam miłością do Gruzji po przeczytaniu książki Mellerów. Bardzo ważny jest podtytuł tej historii - faktycznie są to opowieści o Gruzinach, ich życiu współczesnym i przeszłym. Trochę historii, trochę dzisiejszej codzienności mieszkańców niebanalnego (trzeba przyznać) kraju.

Z książki wyłania się Gruzja pijąca w dużych ilościach wino, biesiadująca, przyjazna, gościnna. Jednak jest w tym kraju coś, co mnie od niego odpycha. Nie jestem przekonana, czy umiałabym się z jego mieszkańcami porozumieć. Zbyt wiele nas różni.

Jeśli jednak jesteście ciekawi, kogo Gruzin zabierze na bezludną wyspę, jak ważna jest w Gruzji kwestia płci (dla mnie informacja zaskakująca), jakie jest narodowe hobby Gruzinów i czym poi się niemowlęta w tym kraju, przeczytajcie opowieści z Gruzji. Dla mnie w książce Mellerów jest tyle samo ciekawych fragmentów, co nudnych. Uwielbiam literaturę podróżniczą, chłonę ją z ogromną przyjemnością i fascynacją, ale do Gaumardżos... raczej nie wrócę. Gruzji w marzeniach podróżniczych na razie nie umieszczam, do ciągłego biesiadowania i pijaństwa się nie nadaję, więc gościnny Gruzin podziękowałby za moje towarzystwo.

Mellerowie jednak kochają Gruzję całym sercem, co owocuje bardzo fajnym, lekkim i zabawnym stylem, jakim napisana jest książka. Gruzja to ich drugi dom, do którego wciąż wracają, by słuchać kolejnych opowieści...

Anna Dziewit - Meller, Marcin Meller, Gaumardżos! Opowieści z Gruzji, Świat Książki 2011, s.420

8 komentarzy:

  1. Do mnie ta książka też raczej nie przemawia ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mnie tam do Gruzji nie trzeba specjalnie namawiać. Od dawna pragnę tam pojechać, a zwariowałam na punkcie Kaukazu po lekturze "Toastu za przodków" Wojciecha Góreckiego. Mellerów jestem ciekawa, ale raczej ze względu na szum medialny, niźli przekonanie o wielkości i niesamowitości tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam ją w domu, ładnie wydana, ale nie czytam na razie. To ciągłe biesiadowanie faktycznie może być nużące ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Lubię książki o obcych krajach i kulturach, dlatego myślę, że mogłaby mnie zainteresować :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Książka jest przyjemna w odbiorze; mnie nie zachwyciła, ale może się podobać, o czym świadczą liczne recenzje blogowe, z którymi do tej pory się zetknęłam;

    OdpowiedzUsuń
  6. A mnie zaciekawiła i czekam aż przyjaciółka ją przeczyta ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. spacer_biedronki pisze:

    chodzi mi po głowie odkąd się ukazała..

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...