poniedziałek, 15 października 2012

Arkadiusz Niemirski "Testament bibliofila".

Arkadiusz Niemirski
Testament bibliofila
Ossolineum 2005

Kryminał to czy powieść przygodowa? Historia, zgrabnie opowiedziana przez Arkadiusza Niemirskiego, nie trzyma w napięciu, ale ciekawi. Przywykłam ostatnio do kryminałów w stylu skandynawskim i nasz rodzimy mocno od nich odbiega. Skłaniam się ku temu, by Testament bibliofila zaliczyć do powieści przygodowych, wszak zbrodni nie ma, choć jest detektyw. Fabuła książki opiera się na tajemnicy i próbach jej rozwikłania, na poszukiwaniu skarbu, na penetrowaniu kórnickiej biblioteki i okolic. Akcja powieści toczy się w Wielkopolsce, a dokładnie w okolicach Poznania - odwiedzamy zamek w Kórniku, zdarza się nam bywać w stolicy Wielkopolski i we Wrześni. Wycieczki krajoznawcze stanowią tylko tło do poczynań pewnej rodziny, która wszelkimi sposobami stara się uzyskać prawa do spadku po zmarłym seniorze rodu. Emanuel Karski - bibliofil, architekt, ekscentryk - zadbał o to, by jego dzieci "pobawiły się" trochę w szpiegów, pogłówkowały, zanim dobiorą się do spuścizny po tatusiu.
Żywo zainteresowani skarbem potomkowie imają się różnych sposobów, by przedmiot pożądany zdobyć. Nie wiedzą, czego szukają, ale nie przeszkadza im to rywalizować między sobą. Wciąga ich ta gra, która momentami robi się niebezpieczna, ale straszna na miarę powieści detektywistycznej dla młodzieży.

Moją uwagę przykuł przede wszystkim tytuł książki, ale po kilkunastu stronach zostałam "wciągnięta" w akcję poszukiwawczą, przetykaną historycznymi ciekawostkami na temat zamku w Kórniku.
Lekka, przewidywalna, ale całkiem interesująca lektura. Powieść przygodowa w starym stylu. Momentami Niziurski, chwilami Chmielewska - takie miałam skojarzenia.

7 komentarzy:

  1. Lubię Twoje recenzje - krótko, rzeczowo i ciekawie:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jakoś nie ciągnie mnie do tej lektury, chociaż tytuł super:) Wielkopolska niezbyt mnie ciekawi i fabuła nie wydaje mi się zbyt interesująca.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie ten tytuł właśnie zainteresował, ale książka okazała się przyjemna, choć miałam nadzieję na więcej bibliofilskich klimatów.

      Usuń
  3. Odpowiedzi
    1. Z racji miejsca zamieszkania? Jeśli lubisz "przygódówkę" w starym stylu, to polecam:)

      Usuń
  4. Jak zawsze ciekawa recenzja:). A o książce "słyszę" pierwszy raz, więc dzięki za cynk:)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...