poniedziałek, 2 lutego 2015

O książkach i ludziach. Z książkami w tle.

Wendy Welch
Księgarenka w Big Stone Gap
Black Publishing, 2014


Wendy Welch w lekkim i interesującym stylu opowiedziała o tym, jak marzenie przekuć w rzeczywistość, a z pasji uczynić sposób na życie. Napisała książkę dla buszujących w księgarniach, znoszących do domu kolejne tomy, żarliwych czytelników. Stworzyła opowieść, którą można się otulić w mroźny zimowy wieczór, popijając ciepłą herbatę i marząc o tym, że może kiedyś i mnie się uda, że może się odważę i stworzę podobne miejsce...

Wendy i Jack nie są już młodzi, ale odwagi i pasji życia mógłby im pozazdrościć niejeden trzydziestolatek. Pewnego dnia postanawiają spełnić marzenie, które tliło się w nich od dawna. Kupują stary, edwardiański dom w Wirginii, w którym będą nie tylko mieszkać, ale i prowadzić księgarnię z używanymi książkami. Początki są trudne i kosztowne, niewielu znajomych wierzy w powodzenie projektu, ale "przedsiębiorcy" nie poddają się. W wyniku małych przeszkód nie zrezygnują ze spełniania pragnień. Oboje kochają książki, lubią otaczać się zakurzonymi tomami, które mają własną historię i uwielbiają otaczać się ludźmi, którzy, podobnie jak oni, nie wyobrażają sobie życia bez książek i bez czytania. Mieszkańcy niewielkiego miasteczka są sceptycznie nastawieni do nowych sąsiadów, ale z czasem, jak to zwykle bywa, Wendy i Jack stają się ważną częścią społeczności, a ich księgarnia centrum życia towarzyskiego i kulturalnego Big Stone Gap. Autorka przedstawia blaski i cienie prowadzenia księgarskiego interesu. Wielokrotnie podkreśla, jak ważna, obok miłości do książek, jest miłość do ludzi. Czasami przydaje się empatia, innym razem umiejętność trzymania się na dystans.

W epoce e-booków i audiobooków oraz zatrważających statystyk, dotyczących czytelnictwa dwojgu ludziom udaje się prowadzić księgarnię z używanymi książkami. Wendy i Jack zarażają entuzjazmem. I kochają, naprawdę kochają to, co robią. Nie oceniają swoich klientów, a w ich księgarni można znaleźć zarówno harlequiny, jak i poważne tytuły naukowe. Odgadują zainteresowania przybyszy, choć zdarza się, że upodobania co niektórych potrafią ich zaskoczyć. Często jednak sprawdza się "teoria półkowa":

Antropologia półkowa jest prosta: jeśli chcesz się dowiedzieć, kim jest dana osoba, zbadaj jej biblioteczkę.

Księgarenka w Big Stone Gap. O przyjaźni, wspólnocie i nadzwyczajnej przyjemności z dobrej książki to ciepła opowieść o spełnionym życiu dla wszystkich, którzy w księgarni czują się jak w domu.


14 komentarzy:

  1. Bardzo, bardzo chcę przeczytać tę książkę :) Zamierzam się na nią już od kilku miesięcy i chyba czas się ogarnąć i po prostu ją przeczytać! ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Kocham tę książkę! Zawiera tyle cennych porad dla osoby, która pragnie otworzyć swój własny biznes.

    OdpowiedzUsuń
  3. Księgarnio-kawiarnia - to jest to co zawsze mi się marzyło:) Książkę muszę koniecznie dorwać.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja również marzę o tym, żeby przeczytać tę książkę, Twoja recenzja narobiła mi większego apetytu.

    OdpowiedzUsuń
  5. A ja o tej książce jeszcze nie słyszałam, ale teraz już wiem, że chcę ją przeczytać:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Wiele dobrego już o niej słyszałam:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Kolejny tytuł, który koniecznie i w szybkim czasie musi znaleźć się na mojej półce.
    Chyba powinnam zaprzestać odwiedzania tego adresu ;)
    Coś mi mówi, że mamy podobne, mocno sprecyzowane marzenia.
    Tym serdeczniej pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie zaprzestawaj!:)
      I również ciepło pozdrawiam:)

      Usuń
  8. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  9. A ja myślałam, że to jakieś kiepskie czytadło - a tu proszę :) Czyli jednak warto!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To czytadło, ale nie kiepskie. Mnie porwało i myślę, że porwie każdego, kto kocha książki:)

      Usuń
  10. Ja podobnie jak wyżej, odpuściałam zakup, bo bałam się rozczarowania..a tu proszę.😊

    OdpowiedzUsuń
  11. Zachęciłaś ogromnie! Gdy z mojego miasteczka wyjeżdżam do tych dużych, to księgarnie są najpiękniejszym azylem, a gdy jeszcze można się tam napić kawy - to marzenia spełnione.

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja też dopisuję do długiej już listy (ekhmm) zakupów.. Lubię takie książki :-)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...